top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תח.ג.י

רקע טכני ומונחים נפוצים בתאורת KDC מקצועית

עודכן: 30 בדצמ׳ 2021


חברת ח.ג.י. בע"מ עוסקת בפתרונות תאורת LED מקצועית במגוון תחומים. אנו מייצגים את החברות DISANO ו FOSNOVA מאיטליה, מהותיקות בתחום התאורה הציבורית ומפתחות פתרונות תאורה לשוק המקצועי למעלה מחמישים שנה. להלן הסבר אודות טכנולוגיית התאורה באמצעות LED, סקירה כללית על יתרונות טכנולוגיית ה LED והסבר עבור חלק מהמונחים הטכניים הנמצאים בשימוש בטכנולוגיה זו.

מה זה LED? LED - ראשי תיבות של LIGHT EMITTING DIODS, מדובר במוליך למחצה, המפיק אור בעת שמוזרם דרכו זרם חשמלי במתח ישר. המוצר קיים בעולם משלהי מלחמת העולם השניה, ושימש בעיקר לשימושים טכנולוגיים, לחיווי במערכות פיקוד ולשימוש בתאורה באופן מזערי. בעשור האחרון, עם התפתחות הטכנולוגיה המייצרת את המוליך, הגדלת תפוקת האור המופקת מיחידה, היכולת לשלוט על גודל האלומה ועוצמתיה הפכו את המוצר זמין ונגיש גם לשימושי תאורה יותר נרחבים, והיום אין כמעט תחום בתאורה שאינו משתמש בטכנולוגיה זו. מקור האור הבודד המיוצר מגביש סיליקון, במספר שכבות, (CHIP) בעל מפזר אור שקוף (עדשה), מורכב על גבי תושבת שתפקידה לפזר את החום הנוצר ממעבר הזרם במעגל. מספר יחידות מותקנות בתוך גוף התאורה על גבי פלטה מפזרת חום, יוצרות את מקור האור של גוף התאורה ועוצמתו, על בסיס כמות היחידות ותפוקתם המותקנת בגוף התאורה. בפנסי לד, היחידות מותקנות במבנה עם עדשות שונות המאפשרות זויות הארה מתאימות לצרכים שונים, כגון תאורת רחובות, תאורה אומנותית, הארת שטח, או הארת גנים ושטחים ציבוריים. מוצרים אלו מהווים היום את מקור האור שבו מושקעים מירב המאמצים מצד כל החברות היצרניות, ולהגיע לתפוקה מעשית של 150 לומן לואט, ביחד עם מסירת אור גבוהה מאד (RA90), ומיגון טמפרטורות אור מ- 2,200 עד 6,500 קלוין.

יתרונות שימוש כללים

אורך חיים של לפחות 50,000 שעות, פי 4 מנורות פריקה. הפחתה משמעותית בהוצאות של אנרגיה ועל תחזוקה, ללא צורך בהחלפת נורות. וחסכון משמעותי בהוצאות על תשתיות עקב הפחתה של כ- 40% בעומסים על הרשת, תרומה משמעותית בהפחתת זיהום אויר עקב ירידה בעומסי הרשת. השימוש בטכנולוגיית לד בערים ותיקות, ובשכונות קימות מאפשר הגדלת הביקושים לחשמל לצרכים ביתיים עד 50% עקב החיסכון בתאורה, ללא צורך בהגדלת תשתיות. טכנולוגיה מתקדמת באופן דינמי עם ערכי נצילות בעקומת עליה קבועה. הדלקה מידית, ויכולת עימעום ושליטה ללא הגבלה. ספקטרום צבעים מגווון, ותאורה צבעונית דינמית, עם אפשרויות בקרה ושליטה יחודיות אך ורק לטכנולוגיית לד. תאורה יציבה ללא השפעה של גורמים חיצוניים, כמו ויברציה או הלם מכני.

בטיחות פוטו-ביולוגית תאורה בכלל, וטכנולוגיית לד בפרט הינן מקור לקרינה באורך גל שבין 200 ל nm 300 . חשיפה לאורך גל ארוך למשך זמן עלולה לפגוע בבני האדם הנחשפים למקור האור. התקן האירופאי IEC\EN62471\10 מגדיר את רמות הקרינה לקבוצות סיכון. מוצרים המסומנים RG-0 מוגדרים כמוצרים מוגנים מכל סכנת קרינה. מוצרים המסומנים RG-1 מוגדרים כמוצרים עם סכנת קרינה בחשיפה נמוכה. מוצרים המסומנים RG-2 מוגדרים כמוצרים בעלי סכנת קרינה בינונית. חברת DISANO משתמשת אך ורק במוצרי לד מספקים המוגדרים RG-0 ללא קרינה.

זיהום אורי גם בתאורת לד, כמו בכל סוגי התאורה האחרים, נדרשת מערכת אופטית המכוונת את האור כלפי הרחוב ומונעת את פיזורו מסביב לפנס ולרחוב המואר. בחברת DISANO פותחו רפלקטורים ועדשות המפיקים פיזור אור המאפשר התקנת גופי תאורה בכל סוגי הרחובות, בגבהים שונים ללא תופעות של זיהום אורי. בגופי תאורה שתוכננו ע”י חברת DISANO ניתן לקבל מערכות אופטיות לכל אחת מהנורות בנפרד ובזאת לאפשר מגוון עצום של שימושים באותו פנס עצמו. רמת הנצילות האורית של הפנסים מתוצרת DISANO מאפשרים נצילות עד 95% מהתפוקה האורית של הנורות, הגבוהה בהרבה מפנסי רחוב עם נורות פריקה.

ניצנוץ FLICKER FREE השימוש במוצרי לד באיכות גבוהה נועד גם למנוע את תופעת הניצנוץ של מוצרי התאורה, ולמנוע חשיפה של מבוגרים וצעירים לתאורה מנצנצת, שאינה נראית לעין, אך גורמת לבעיות ראייה ולכאבי ראש, יחד עם שחיקה מוגברת של מקור האור. כמו כן, נועד לאפשר תאורה אחידה ויציבה לצרכים של מצלמות אבטחה ותנועה. המוצרים מתוצרת חברת DISANO עומדים בדרישות התקינה הבינלאומית ל LOW FLICKER בכל מוצרי החברה.

חברת ח.ג.י. מקיימת ימי עיון לבעלי מקצוע ותשמח לעמוד לשרותכם - מהנדסים, מתכנני תאורה ואדריכלים המעוניינים להרחיב את ידיעותיהם בתחום התאורה המקצועית. לפרטים נוספים וסיוע בתכנון פרוייקטים ציבוריים, אנא צרו עמנו קשר.


546 צפיות0 תגובות
bottom of page